OPEN ATELIER / WERKPLAATS

Op locatie, in buurt-, zorg-, onderwijsinstelling of werkplek, creëer ik graag een soort open atelier, werkplaats met de mentaliteit van ‘n bescheiden kunstacademie. Dat kan zijn samen met en voor jongeren, volwassenen, kinderen en ouderen. Een grote liefde heb ik voor de diversiteit aan culturele achtergronden, subculturen, mensen waarbij het leven niet altijd op rolletjes loopt om wat voor reden dan ook. Vaak juist mensen die de meest krachtige en poëtische werken maken en zelf daar niet bewust van zijn. Elk proces weer, ben ik ontroerd om te zien wat er uit alle hoofden, harten en de handen gaat komen.

‘Ieder mens is een kunstenaar’,
van beeldend kunstenaar Joseph Beuys
(1921-1986)

ONDERZOEK

We doen onderzoek vanuit de beeldelementen: lijn, vorm, kleur, textuur, compositie, zowel in plat vlak (2D), reliëf als ruimtelijk (3D). Aandachtspunten zijn: plezier hebben, durven, vrij zijn, samen in een groep werken, passie, associëren, concentreren, gevoelens omzetten in onderzoek en beeld, eigen beeldtaal ontwikkelen, leren omgaan met materialen, veilig werken met gereedschap, technische vaardigheden, mogelijkheden zoeken binnen de beperking, meer met minder.

Video afspelen

SMJ BREEKT DOOR

2017        

Smj Breekt Door ism Toos Sax van der Weijden met Sleutelen Met Jongeren

In een half jaar met groep jongeren van project Sleutelen met Jongeren, in ons zelfgemaakte Open Atelier, toewerken naar een ‘roadtrip-expositie’ in het hele pand SMJ Den Haag.

door Marsel Loermans

VERZAMELING

Graag werk ik met verzameld materiaal wat in het dagelijks leven wordt afgedankt. Ontdekken welke eigenschappen, schoonheid en zeggingskracht het materiaal kan hebben. Het werken met grote hoeveelheden verzameld materiaal is ’n avontuur. We kunnen werken oa met afvalhout, takken en boomstammen, pallets, bouwen met karton en papier, behang, textiel, kistjes, 2dehands meubeltjes, auto-onderdelen, of oude apparatuur, in feiten biedt elk materiaal nieuwe ideeën. Groot, krachtig, monumentaal werk of juist klein, fragiel en poëtisch werk, van schetsjes, naar schilderingen, tot object, toneelbeeld of installatie. Ik kom naar de locatie met mijn fietsje vol bepakt, of mijn busje volgeladen met materialen en gereedschappen. Ook werken we vanuit de verzamelingen die deelnemers zelf aanleggen. Een verzameling van spulletjes/materiaaltjes die zij/hij fascinerend vindt. Daarmee leer ik de deelnemers goed kennen en kunnen we vandaaruit gaan werken.

IDENTITEIT

Binnen het open atelier wil ik werken vanuit wat de deelnemers bezighoudt. Als het ware de identiteit van de persoon/deelnemers, maar ook die van de plek, de architectuur, de buurt, het landschap rond de deelnemer. Het een staat niet los van het ander. Een deel van het geheel. Ik begin daar waar de groep is en waar elke deelnemer is. Van daaruit gaan we het onderzoek in. Vanuit de groep werk ik steeds meer individueel, maar wil wel zorgen dat de groep ook een geheel blijft. Er gaat iets ontstaan als mensen met zichzelf samenvallen en met de anderen. Het werkproces: introductie/inspiratie, ideeontwikkeling, onderzoek, schetsen/collages/ontwerpen, keuzes maken, uitvoering, presentatie aan elkaar, ieders proces bespreken, nagesprek. Het open atelier werkt aan vertrouwen, eigen mogelijkheden, het anders kijken, saamhorigheid en ’t filosofisch moment.

ZWERFTOCHTEN

Zwerftochten met groepen volwassenen, jongeren en kinderen door specifieke buurten, met korte bezoekjes aan bijzondere mensen op bijzondere plekken. Om zo de relatie tussen de identiteit van de plek en de mensen te laten ervaren. De schoonheid en kracht laten zien van het landschap in de breedst mogelijke zin van het woord. Voorbeelden van buurten in Den Haag zijn: industrie en bedrijventerrein de Binckhorst, ’t oude Centrum, Rivieren- en Stationsbuurt, Kortenbos, Transvaal, Mariahoeve, Archipelbuurt, Willemspark, Laakkwartier, Regentessekwartier en Valkenboskwartier. In feiten zijn alle wijken en plekken mogelijk. De tochten hebben soms nog een beeldende activiteit na afloop om zo de ervaringen te verwerkingen in beeld.